KARAKTERISTIKE VRTIĆKOG DJETETA
U treću godinu dijete ulazi uravnoteženo i prilično sigurno u sebe i svoju okolinu. U tome mu pomaže već dobro razvijen govor, interes za jezik i komunikaciju. Dijete više voli govoriti nego slušati. S tri i pol godine mogu se pojaviti nesigurnost, neravnoteža i nekoordinacija koja se očituje na jednom ili na svim područjima ponašanja. Može se pojaviti i spoticanje, padanje, strah od visine, loša koordinacija u građenju. Individualne razlike su velike. Nespretnija djeca tek sada započinju usvajati motoričke vještine. Emocionalnu nesigurnost u ovoj dobi mogu izražavati plačem, cendranjem, ljubomorom, zahtjevima, nametljivošću,a u drugom trenutku sramežljivošću.Ovo je dob kada su najvidljivija djetetova ograničenja u shvaćanju pojava vanjskog svijeta. Zanima ga i funkcioniranje vlastitog tijela. Djetetu je u ovom razdoblju potrebno pokloniti mnogo strpljenja, pažnje i razumijevanja.
S četiri godine ulazi u razdoblje kada odjednom postaje previše sigurno u sebe i često iskušava svoje sposobnosti preko dopuštenih granica, što ga dovodi u konflikte s okolinom i povremeno u opasnosti.
Oko pete godine učvršćuje se spolni identitet. Za neku djecu to je doba distanciranja od ostale djece. Peta godina je uglavnom godina ravnoteže, sigurnosti i prijateljskog stava prema okolini.
Što vam je činiti u ovoj dobi u odnosu na dijete kada ste u kući kako biste poticali njegov razvoj?
Potičite razvoj samostalnosti i nezavisnosti
-
Omogućite djetetu doživljaj u aktivnosti.
-
Omogućiti mu uspjeh i vidljive rezultate u aktivnosti.
-
Nastojte da dijete samo ustanovi je li aktivnost završilo uspješno i uvijek ga pitajte:„ Što ti misliš, je li ovako dobro?“.
-
Omogućite djetetu da se kreće i vježba.
-
Dajte im slobodu istraživanja i eksperimentiranja.
-
Omogućite mu aktivnosti koje dijete preuzima na vlastitu odgovornost uz poduzimanje mjera opreza.
Potičite intelektualni razvoj
-
Omogućite djetetu stjecanje iskustava putem svih osjetila.
-
Omogućite stjecanje pojma količine istraživanjem i rukovanjem stvarnim količinama: bombonima, kestenima,brašna, prelijevanjem vode...
-
Omogućite djetetu igru " konkretnim" materijalima i predmetima za stvaranje pojmova ( količine i odnosa), npr. igru zrncima, plodovima, kamenčićima - za pravljenje hrpica, razdvajanje hrpica, skupljanje, slaganje u redove, nizove, kako bi lakše usvojilo pojam broja, količine...) ;
-
Ponudite djetetu štapiće, krugove ili pločice nejednake veličine- za slaganje po redoslijedu veličine ( za uočavanje odnosa; veći, manji);
-
Ponudite mu vodu i pijesak za mjerenje, pretakanje, punjenje, vaganje ( za uočavanje odnosa; količine, mase i volumena).
-
Dajte djetetu objašnjenja, ali i tražite njegova objašnjenja i obrazloženja.
-
Potičite radoznalost, koja se odražava u postavljanju djetetovih pitanja – to je dobro pitanje „ zašto?“
-
Pokazujte primjerom ispravan govorni model.
-
Pažljivo slušajte, podržavajte i omogućavajte djeci da verbalno izraze svoje osjećaje, potrebe, mišljenje i pitanja.
-
Uvijek djetetu dajte primjeren i razumljiv odgovor na njegovo pitanje.
-
Čitajte djetetu priče...
Potičite razvoj kontrole izražavanja emocija
-
Stvarajte atmosferu sigurnosti, prihvaćanja i zadovoljstva djece.
-
Stvarajte naviku u djeteta da razmisli prije nego što reagira.
-
Omogućite mu da izražava i prepoznaje svoje emocije.
-
Omogućite mu da verbalno izrazi što osjeća.
-
Omogućite mu da nađe alternativna rješenja za izražavanje svojih emocija.
-
Jasno postavljajte granice prihvatljivog i neprihvatljivog ponašanja.
Potičite razvoj igre pretvaranja
-
Igra pretvaranja „ kao da“ omogućava djeci da uoče raznolikost radnji odraslih u svakodnevnom životu i situacijama.
-
Omogućite im stoga raznolike i nove , nesterotipne uloge u igri, uz veliko bogatstvo materijala za igru.
Ideje za aktivnosti s djetetom VRTIĆKE dobi u vlastitom domu možete pronaći na ovoj stranici.
Igrajte se , učite i uživajte zajedno.