Logopedski kutić
Logopedske vježbe kojima roditelj može pomoći djetetu u razvoju govornih vještina u vlastitom domu
Poštovani roditelji, draga djeco,
ovdje možete pronaći savjete i zabavne igre za djecu kojoj nedostaje logopedska pomoć i podrška tijekom boravka u kući. Ukoliko imate pitanja i nedoumica ili ste jednostavno zabrinuti za govorno jezični razvoj vašeg djeteta slobodno se obratite na naš vrtićki mail vrtic-zrno@zagreb.hr Također ako želite možete slati fotografije i video materijale vezano uz govorne igrice koje provodite u vašem domu kao npr.pričanje priča prema nizu slika,pjevanje pjesmica i brojalica,igre rime,slovkanja i slično.
Pročitajte preporuke kako kroz igru raditi na razvoju i jačanju vještina GOVORA I JEZIKA.
Što svaki roditelj može učiniti u svom domu?
Naravno da vi kao roditelj niste, i ne biste trebali biti terapeut. No konstruktivna igra s postavljenim ciljem i pomno planiranim vođenim aktivnostima može biti korisna za dijete.
1. Igrajte se jezičnih zavrzlama
Za sve one koji idu kod logopeda radi uvježbavanja pravilnog izgovora, ovakve igrice mogu biti od velike pomoći. Pronađite pjesmice i tekstove obogaćene glasom koje dijete uvježbava, smišljate vaše pjesmice i priče tako da sadrže što više „kritičnog glasa“. Pronađite u katalozima trgovačkih centara sve sličice koje sadržavaju ciljani glas. Nacrtajte svoj memory, samo sa sličicama koje u nazivu imaju ciljani glas. Mogućnosti je bezbroj...
2. Rad na proširivanju dječjeg rječnika (+ vježbe izgovora)
Proširivanje rječnika je beskrajan zadatak koji kao odgovornost imaju svi odrasli uključeni u život nekog djeteta. Iz istih kataloga možete zajednički izrezati sve one sličice koje označavaju pojmove koje vaše dijete još ne poznaje. Igrajte se na koji se sve način može upotrijebiti ta riječ i u kojim kontekstima. Osluškujte nove riječi te procijenite sadrže li i ciljane glasove koje vježbate izgovarati. Izradite mali rječnik, te svaki dan neka vaše dijete odabere dvije do tri riječi koje tijekom dana čuje, a vi ih zapišite te zajednički ilustrirajte u rječniku. Svakih nekoliko dana, odigrajte igru zagonetanja, gdje vi djetetu opisujete neki pojam iz rječnika, da provjerite koliko je novih pojmova dijete zaista usvojilo. Zamijenite uloge, i imate i aktivnost proširivanja i jačanja djetetova ekspresivnog jezika.
3. Svaka prilika je prilika za razgovor!
Potaknite razgovor u različitim svakodnevnim rutinama. Iako su naše svakodnevne rutine trenutno značajno reducirane, svaka od njih idealna je prilika za razgovor. Kod oblačenja razgovor mogu potaknuti pitanja poput: „Što želiš obući danas? Što imaš u svom ormaru što ima svaka princeza? Što misliš kome bi se svidjela ova tvoja suknja?“. Kod pranja zubića dobra su otvorena pitanja poput: „Što misliš, zašto se peru zubi? Što još spada u higijenu? Zašto je sad higijena naročito važna?“. Tijekom aktivnosti pripremanja hrane, razgovor možete potaknuti pitanjima poput: „Koja je tvoja omiljena hrana? Postoji li nešto od hrane što bi volio probati? Znaš li ti neki recept?. Pitanja vezana uz igru mogu biti izrazito poticajna :“Koje igre se mogu igrati vani, ali ne i unutra? Za koje igre su potrebna i druga djeca, a koje možeš igrati sam/sama?“.
EVO JOŠ NEKIH PRIMJERA IGARA KOJE MOŽETE IGRATI U OBITELJSKOM OKRUŽENJU
1. Prepoznaj zvuk
Djetetu puštamo različite zvukove životinja, predmeta, kućanskih aparata koje ono treba imenovati i oponašati (uvijek je zanimljivije u paru, imitirajte životinje zajedno).
Zvukovi trebaju biti različitog inteziteta – od tihih ka glasnim.
Kako bi aktivnost bila zabavnije ubacite i motorički dio, gdje pored oponašanja zvukova, oponašate i hod životinje.
Ovom igrom pored razvoja govora stimuliramo i razvoj auditivne diskriminacije, pažnje, pamćenja
2. Čarobna torba – opiši mi što si pronašao
U torbu od debljeg, neprozirnog materijala stave se različiti predmeti koji su djetetu poznati.
Dijete zavlači ruku u torbu i opipavanjem pokušava otkriti koji je to predmet (pored poticanja govora – bogaćenja rječnika imamo i taktilnu stimulaciju – razvoj osjeta dodira).
Kada se izvadi može se ukratko opisati što se radi s tim predmetom (npr. Ovo je češalj. Šta radimo sa njim? Češljamo kosu. Pokažimo kako češljamo kosu.)
3. Sjeti se i kaži mi… tri voćke žute boje
Ova igra se igra tako što zadamo djetetu zadatak koji bi ovako glasio: “Sjeti se i kaži tri predmeta koje možemo odjenuti”. Zatim dijete nabraja predmete.
Nakon toga nastavljamo i proširujemo priču kako jednim imenom zovemo te predmete – “Zovemo ih odjeća”.
Vremenom zadajemo da se sjeti pet predmeta, pa sedam… Pored toga, pitanja usložnjavamo: npr. “Sjeti se i kaži tri voćke koje su žute boje”.
Ova aktivnost ima za cilj bogaćenje rječnika, razvoj govora, razvoj mišljenja, pamćenja, …
4. Pogodi “Tko sam ja”?
Igra “Tko sam ja” se igra tako što roditelj (ili netko drugi) kaže: npr. “Ja sam jedna životinja, često živim u kući, miš me se plaši – Tko sam ja?”, a dijete treba pogoditi o kome je riječ.
Ovu igru možemo igrati i dvosmjerno,tako da dijete zadaje zadatak za pogađanje. Kao i prethodna i ova igra ima za cilj bogaćenje rječnika, razvoj govora, razvoj mišljenja, pamćenja, ….
5. Leti, skače, pliva, hoda
Na početku je važno reći da je važno da se pažljivo slušamo. Može se igrati u paru ili u grupi.
Pravilo je da kada osoba koja govori – kaže nešto istinito, dijete bi trebalo izvesti neki dogovoren pokret.
Npr: “Svaki put kada kažem istinu ti ćeš pljesnuti rukama, kada kažem nešto što nije istina, ne radiš ništa. Možemo igrati naizmjenično, dodavati nove glagole (pliva, puže, gmiže, stoji, skače,…).”
Primjer jednog “kruga”:
Riba pliva. (pljesne rukama)
Slon hoda. (pljesne rukama)
Ptica skače. (ništa)
Jastuk leti. (ništa)
Avion leti. (pljesne rukama)
6. Kuharevo povrće
Igra se igra tako što djetetu damo nalog da se zamisli kao neko povrće, ali ne smije reći koje dok druga osoba ne pogodi prema opisu o kojem je povrću riječ.
Zato bi dijete trebalo što detaljnije opisati sebe tj. svoje povrće i na kraju opisa reći “Kuharu, pogodi tko sam!”. Također, ova igra se može igrati i sa postavljanjem pitanja sa odgovorima “da” i “ne”.
Primjer:
Ja sam veliko okruglo povrće, crvene boje, mogu biti u salati, ali i u juhi. Kuharu, pogodi tko sam. (rajčica)
SLIJEDE IGRE ZA DJECU IZ PREDŠKOLSKIH SKUPINA:
1. Igra suprotnosti
Dodajemo se loptom uz izgovaranje prvo imenica, a kasnije i rečenica imenica + pridjev. Roditelj daje prvu riječ, a dijete bacajući loptu nazad izgovara suprotnu riječ.
Primjer:
rano – kasno
tiho – glasno
sporo – brzo
rano jutro – kasno veče
tiho plakanje – glasno smijanje
polako sjedni – brzo ustani
2. Što je zajedničko ptičici i bubamari?
Imenujte dva pojma i predložite djetetu da imenuje što je zajedničko za ta dva pojma. Prije nego što dijete krene imenovati, dajemo primjere kako bi dijete shvatilo što se od njega traži.
Primjer:
√ Krava i koza su domaće životinje.
√ Kiša i snijeg padaju.
√ Ptica i bubamara lete.
√ Čovjek i pas hodaju.
√ Pas i mačka …
√ Olovka i flomaster …
Smišljajte jednostavne zagonetke, na primjer,o različitim komadima namještaja.
Može biti pisaći, može biti kuhinjski, može biti drveni, ima četiri noge, na njemu pišem, crtam, jedem.... (STOL)
Predložite djetetu da samo smisli zagonetku i da u nju uključi što više riječi – opise predmeta (pridjeve).
4. Pričam ti priču
U jednom dvorcu u čarobnoj zemlji živjela je lijepa vila koja je imala dvoje djece. U imenu njezina sina postoji glas „S“ Kako bi se on mogao zvati?
U imenu kćeri postoji ime „M“. Koje bi moglo biti njeno ime?
U blizini njihova dvorca živio je zločesti čarobnjak. Imao je sina u čijem imenu nema ni „S“ ni „M“. Kako bi se sin mogao zvati?
U vilinom vrtu bilo je puno lijepih životinja i ptica. U njihovim imenima postoji glas „S“. Koje su to životinje i ptice?
U vilinom vrtu žive i životinje koje u imenu imaju „Z“.To su?
U vilinom vrtu raslo je čarobno stablo jabuke. Tko je pojeo jabuku s tog stabla, postao je pametniji. No stablu se mogao približiti samo onaj koji je znao smisliti dvije riječu na „Š“ i na „Ž“. Čarobnjakov sin to nikako nije znao. Možeš li ti?
5. Lančići riječi
Recite djetetu: Mali Ivan čitao je rečenice i pogrešno izgovorio neke riječi. Znaš li gdje je pogriješio i koje su prave riječi?
Ovcu je pokraj šume prestrašio strašni luk (VUK). Ovca je od njega pobjegla u visoku zelenu kravu (TRAVU).
Pas je u zubima nosio gost (KOST).
Mama je Luki napravila sendvič sa žirom (SIROM).
Ljeti se kupamo u boru (MORU).
Izvor: Vesele igre s logopedom, Olga Ivanovsky i Lilija Gadasin
Sve ove igre ne zahtijevaju pripremu i materijal (osim lopte,škara,papira..,) tako da se mogu igrati skoro u svim prilikama i svuda. Pogodne su za djecu od 3+ godina, a svaku od njih možete pojednostaviti odnosno zakomplicirati ukoliko je to potrebno. Ostanimo svi zdravi (i budimo zaigrani)!
Ana Tomakić,logopedinja
Ispiši stranicu