Vrijeme jedan na jedan
Kažu da svaka situacija, pa tako i one koje su nas izbacile iz naše „kolotečine“, kao ova s Korona virusom, imaju i svoju pozitivnu stranu. Ta pozitivna strana je zajedničko vrijeme u obiteljskom okruženju. Na nama je kako ćemo ga planirati i iskoristiti.
Posebno vrijeme koje smo trebali imati i prije je tzv. vrijeme "jedan na jedan". Ono omogućuje djetetu da raste emocionalno i da s roditeljem stvara odnos u kojem je sigurno otvoriti se i progovoriti o svojim problemima. To je:
-
vrijeme kada smo potpuno uronjeni u svijet naše djece i prepuštamo se njihovom vođenju
-
vrijeme tijekom kojega roditelj sluša svoje dijete, pokušava razumjeti njegovo gledište i pomaže djetetu izraziti svoje misli i osjećaje.
Vrijeme jedan na jedan omogućava djetetu doživljaj da je vrijedno takvo kako jest.
Kako vrijeme jedan na jedan može izgledati?
-
Pokušajte u svom rasporedu odrediti kada se zaista možete posvetiti djetetu. To može biti 20-ak minuta ili više – ovisi samo o nama. Poželjno je da se odvija svaki dan u slično vrijeme kako bi se djeca unaprijed veselila, a time im dajemo i osjećaj sigurnosti i kontrole nad situacijom.
-
Obavezno ugasite TV i stišajte mobitele (poruke na wats app-u i viberu neće pobjeći, a i najnovije informacije o virusu možete poslije pročitati).
-
U vremenu jedan na jedan dijetetu prepuštate vođenje aktivnosti. To znači, ako dijete želi deset puta složiti visoki toranj i nakon toga ga srušiti – vi slijedite; ako vaš predškolac želi pričati o tome kako nastaje potres, a već ste to 100 puta odslušali, vi slušate strpljivo i strpljivo odgovarate.
-
Vrijeme jedan na jedan ne smije biti nagrada niti kazna. To je vrijeme s djetetom koje nije ničim uvjetovano. Dijete mora znati da ste uz njega i kad napravi nešto „loše“.
Uloga djeteta u vremenu jedan na jedan je birati igru, organizirati aktivnost, voditi razgovor i govoriti vama ono što želi.
Uloga roditelja je pratiti dijete i aktivno sudjelovati, ali bez namjere da preuzme vodstvo ili da „sabotira“ igru. Npr. kada vaše dijete kuha kavu vama i lutkama nemojte govoriti da ne volite kavu ili da bi bilo bolje da lutke piju mlijeko... prepustite se vođenju djeteta, uzmite kavu, pomirišite ju, recite „Mmmm, baš mi je bila fina.“. Umjesto potrebe da usmjeravate igru, prepustite se i preuzmite ulogu koja vam je dodjeljena.
Što ako u obitelji ima više djece?
Omogućite djeci različit raspored; dok starije dijete ima neku obavezu, iskoristite to vrijeme za "jedan na jedan" s vašim mlađim djetetom, ili dok mlađe dijete spava, organizirajte vrijeme za starije dijete.
Lakše je ako su oba roditelja uključena.
Pokušajte sa zajedničkom igrom u kojoj djeca mogu voditi, a vi pratiti, npr. princeza (po želji kćeri) je došla na planet dinosaura (tema dječaka). Potičite ih na pronalaženje zajedničkih tema.
Što raditi s bebama/djecom do 3 god.?
-
imitirajte njihovu facijalnu ekspresiju i zvukove
-
pjevajte pjesmice, svirajte s loncima i žlicama
-
slažite kockice
-
listajte slikovnice, pričajte šti vidite na slikama, čitajte
-
igrajte se plastelinom
Što raditi s predškolcima?
-
čitajte slikovnice, razgovarajte o pročitanom („Što ti se najviše svidjelo? Što bi ti drugačije?)
-
crtajte
-
plešite ili pjevajte
-
slažite npr. kockice, puzzle
-
radite nešto što koristi cijeloj obitelji – zajedno čistite, pripremajte ručak
-
zajedno rješavajte zadatke
(Puno više aktivnosti naći ćete na našoj web stranici pod Aktivnosti).
Slušajte i gledajte svoje dijete.
Dajte djetetu svoju punu pozornost.
Zabavljajte se!
Ispiši stranicu